ADRESSE
Djurgårdsgatan 13
S-414 62 Göteborg

Musikens Hus

Det sker: Musikens Hus

Anton Lazarides & Panasonicks
11 Jun, kl. 20-23

Anton Lazarides & Panasonicks

Aktuell med sprillans ny musik har Anton Lazarides med sig sitt liveband - Panasonicks.
Dato Torsdag den 11. juni 2026
Sted Musikens Hus
Aktuell med sprillans ny musik har Anton Lazarides med sig sitt liveband - Panasonicks.
Panasonicks startades 2025 i Göteborg och består av Anton Lazarides på sång och gitarr, Filip Palm på bas, Ilias Symeonidis på trummor och Christoffer Jansson på klaviatur och gitarr. Tillsammans spelar de högenergisk, retroluktande rock and roll och powerpop på svenska. Namnet har de tagit från en känd elektroniktillverkare och lagt till ett "K" i hopp om att ingen skulle märka.

I sitt kommande andra album - Hundra nätter, har Anton grävt djupare efter 60- och 70-talets ännu oskrivna låtar. Själv tycker Anton att hans låtar kan beskrivas som "vanlig musik", men i dagens ljudlandskap rör det sig snarast om retropop, powerpop och rock and roll.

Varma hälsningar
Anton Lazarides
Torsdag den 11. juni 2026, kl. 20-23.
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Safety Dance
12 Jun, kl. 20-23.59

Safety Dance

Göteborgs främsta klubb för 80-talsnostalgi. Räkna med en massa nostalgi och ett dansgolv med den bästa musiken från hela 80-talet - pop, synth, hårdrock, italo disco och så vidare. Vårens datum: 14 feb, 11 april, 12 juni.
Dato Fredag den 12. juni 2026
Sted Musikens Hus
Göteborgs främsta klubb för 80-talsnostalgi. Räkna med en massa nostalgi och ett dansgolv med den bästa musiken från hela 80-talet - pop, synth, hårdrock, italo disco och så vidare. Vårens datum: 14 feb, 11 april, 12 juni.
Som vanligt på Hängmattan, i direkt anslutning till Musikens Hus i Majorna.
Och fortfarande till 02:00! Och vi drar fortfarande igång 20:00 som tidigare.
Vi fortsätter med att lotta ut fem platser på gästlistan bland er som bjuder in folk till eventet. Bjud in och posta sedan "Jag har bjudit in" eller liknande här på eventet så är du med i utlottningen!
Posta gärna önskelåtar om det är nåt ni tycker vi skulle köra under kvällen.

Det finns plats att hänga av sig, men ingen bemannad garderob.
Café Hängmattan, Karl Johansgatan 16, Majorna, Göteborg
20:00 - 02:00
18 år
100 kr entré
Fredag den 12. juni 2026, kl. 20-23.59.
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Sunhill - releasefest + Support: Rat Paradise
13 Jun, kl. 19-23.59

Sunhill - releasefest + Support: Rat Paradise

Sunhill släpper debutalbumet Walk With Strangers och firar det med releasefest på Hängmattan.
Dato Lørdag den 13. juni 2026
Sted Musikens Hus
Sunhill släpper debutalbumet Walk With Strangers och firar det med releasefest på Hängmattan.
Bandet bildades redan 2015 i Borgholm på Öland och har sedan dess sakta men säkert byggt upp sitt sound till det som idag hamnar mellan garagerock, indierock och dansgolv. Med flertalet singlar och EP:s i ryggen har de spelat flitigt runt om i Sverige såväl som internationellt, bland annat på festivaler som Reeperbahn (DE), Isle of Wight (UK) och New Colossus (US) - men hela tiden med debutalbumet någonstans i sikte.

Walk With Strangers är en skiva präglad av åren i Göteborg - om att flytta till en ny stad med en ganska romantiserad bild av hur livet skulle bli, och sedan försöka navigera allt från nattliv och relationer till ensamhet och känslan av att tiden går snabbare än man hinner med. En skiva om steg i rätt riktning, snedsteg och allt däremellan.

Lyssna på singeln "orbison" från kommande albumet på spotify:

https://open.spotify.com/album/72l0Zl3iF6ei148jz3qVPM?si=ZmLyGgQ-Tpu-TL_j05LTFA

Rat Paradise:

Bandet består av särpräglade konstnärliga viljor som i mötet på scen bildar en oväntad och slående helhet. Med en blandning av vitt skilda ideal skapas en musikaliskt sammansvetsad upplevelse som rör sig mellan kaos och harmoni.

DJs: BlackValley Records
Lørdag den 13. juni 2026, kl. 19-23.59.
Entré: 100 kr
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Göteborg Open Stage
18 Jun, kl. 19-23

Göteborg Open Stage

Tillbaks: Musik, spoken word, poesi, dans, magi - ni bestämmer som vanligt! Kom och överraskas och flyt med i en fantastisk blandning av olika uppträdanden!! Fri entré. Varmt, varmt välkomna! Torsdagar:.
Dato Torsdag den 18. juni 2026
Sted Musikens Hus
Tillbaks: Musik, spoken word, poesi, dans, magi - ni bestämmer som vanligt! Kom och överraskas och flyt med i en fantastisk blandning av olika uppträdanden!! Fri entré. Varmt, varmt välkomna! Torsdagar:.
22 jan
19 feb
19 mars
9 april
14 maj
18 Juni

Förhandsanmälan kan göras genom att skicka ett mail till: goteborgopenstage@gmail.com med info enligt nedan.
Namn
E-mail
Typ av framträdande (t.ex. musik/spoken word/poesi etc
Kortare beskrivning av framträdande (instrument/genre ed. t.ex. en gitarr, en bas, två på sång, framträder med två egna poplåtar)

Vi släpper också 5 st. öppna platser 18.30 på plats. OBS! Viktigt att veta att man har 10 minuter på scen, (7 minuter för sitt framträdande), och inte har för stora och skrymmande instrument med sig.

Vi filmar uppträdandet och publicerar på vår Youtubekanal (Göteborg Open Stage). Om du inte vill bli filmad säger du det när du bekräftar din plats.

 Start kl. 19.00
Fri entré
Hängmattan
Ingång Karljohansgatan 16
Meny & bar.
Torsdag den 18. juni 2026, kl. 19-23.
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
ORB [AUS] + Support: Toad Venom
27 Jun, kl. 20-23.59

ORB [AUS] + Support: Toad Venom

ORB are a heavy-psych power-trio from Geelong, Australia,. blending doom-laden riffs, fuzzed-out proto-metal and cosmic. groove. Featuring members Zak Olsen, Daff Gravolin and John.
Dato Lørdag den 27. juni 2026
Sted Musikens Hus
ORB are a heavy-psych power-trio from Geelong, Australia,. blending doom-laden riffs, fuzzed-out proto-metal and cosmic. groove. Featuring members Zak Olsen, Daff Gravolin and John.
Zacharias, the band grew from informal jams into one of Australia's
most distinctive underground psychedelic rock acts.
They debuted with the Womb cassette (2015) before breaking
through with Birth (2016) and Naturality (2017), records that
showcased their signature mix of Sabbath-weight, psychedelic
sprawl and off-kilter melody. After a quiet spell, ORB returned with

Tailem Bend (2024), expanding their palette into sun-baked psych-
pop and funk-leaning rhythms. 2025 saw the band self-release their

first single with new drummer John Zacharius. "Mind Over Matter /
End Times" is a catchy number which finds the band leaning into
their early 60s rhythm & blues influences. With the single debuting
on Seattle's KEXP radio, the band was then invited on to play a live
set to kick off their 2025 US tour.
Live, ORB operate as a raw, improvisational power-trio - loud,
hypnotic and heavy without pretension. With one foot in classic
hard-rock and another in the outer reaches of psych
experimentation, ORB continue to evolve while staying
unmistakably themselves.

Support: TOAD VENOM
Lørdag den 27. juni 2026, kl. 20-23.59.
Entré: 250 kr
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Julianna Riolino
13 Jul, kl. 20-23.59

Julianna Riolino

Considers her own growth on her sophomore record, Echo In The Dust. By Riolino's own admission, Echo In The Dust is different from her debut, All Blue.
Dato Mandag den 13. juli 2026
Sted Musikens Hus
Considers her own growth on her sophomore record, Echo In The Dust. By Riolino's own admission, Echo In The Dust is different from her debut, All Blue.
On these songs, the Southern Ontario musician is soft as she is tough; seeing the benefit of laying down armour and splitting her heart open so that we may get a glimpse of our own.

Out October 24, 2025 on Riolino's own MoonWhistle Records, the songs on Echo In The Dust consider relationships of all sorts as the foundation for her awakening into a renewed creative self and person in this world; working through loss, grief, habits, and decisions she once made, seeking clarity in the past before leaving it to move forward. The adage "you don't know where you're going until you know where you've been" rings especially true on this album.

Echo In The Dust builds on the alt-country elements of All Blue. Yet, no algorithm can contain Riolino or what moved her this time around. She cites Roy Orbison, The Roches, Tom Petty and the Heartbreakers, John Lennon's "Beautiful Boy (Darling Boy)," and doom metal bands like Om as influences on the album.

"It's kind of punk, it's rock n' roll, it's still kind of country. It's more rocking than All Blue. It's an amalgamation of everything going on in my mind."

After non-stop touring for other projects she has since left, and wrapping up live promotion for All Blue, Riolino began recording for this new album in 2024 at Gold Standard Recorders in Toronto. While she played guitar, she also tapped her regular collaborators, Matthew "Roddy" Kuester to play bass and guitar, Peter Landi on drums, Thomas Hammerton on piano and synth, and producer of the album Aaron Goldstein on pedal steel. On top of that, a whole host of other instrumentalists rounded out the sound of the album including Alex Edkins (Weird Nightmare, Metz) on guitar for "Full Moon", "Like a Rembrandt", and "The Less I Know", and Nashville's Sean Thompson on guitar for "On A Bluebird's Wing".

Riolino needed to unravel before she could clarify who she is now and who she'll be next, and the result is Echo In the Dust, a beautiful sonic result of what it's like to stay out of one's own way
Mandag den 13. juli 2026, kl. 20-23.59.
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Rebecca Tilles
27 Aug, kl. 20-23.59

Rebecca Tilles

Nu släpper äntligen svensk-amerikanska Rebecca Tilles skivan Fifty Fifty på självaste Record Store Day den 18/4. Redan nu på torsdag spelar hon på Rosettas i Stockholm, där även omslaget är fotat, för att fira den babyrosa vinylen.
Dato Torsdag den 27. august 2026
Sted Musikens Hus
Nu släpper äntligen svensk-amerikanska Rebecca Tilles skivan Fifty Fifty på självaste Record Store Day den 18/4. Redan nu på torsdag spelar hon på Rosettas i Stockholm, där även omslaget är fotat, för att fira den babyrosa vinylen.
När hon inte spelar på sunkhak i Nashville eller på SXSW kan svensk-amerikanska artisten Rebecca Tilles fångas på allehanda scener riket runt.
Tilles är uppväxt på släktgården i byn norr om Uppsala men bodde en period på amerikanska västkusten och större delen av ett årtionde på Manhattan där hon vässade sina låtskrivarchops på New Yorks lika delar magiska som brokiga open mic-scen. Senaste turnéerna har tagit henne till Kalifornien och Colorado med nedslag i bland annat NYC och en återkommande plats på Pargas Beatlesfestival i finska skärgården där hennes specialitet är "Beatles goes country".

Rebecca Tilles är en låtskrivare med rötter i nordiskt vemod och amerikansk singer/songwriter & countrytradition och en röst att räkna med. Med en vacker och skör-stark stämma levererar Tilles sylvassa och egensinniga texter. Fifty Fifty är ett album med låtar på både svenska och engelska vilket speglar hennes tvåspråkiga bakgrund med en pappa från Kaliforniens redwoodskogar och en mamma från slätterna i Uppland. Det är sånger om dualitet och ambivalens, om början och slutet, om den man varit och den man är; om där man varit och dit man ska. Det doftar ömsom Twin Peaks ömsom country
Torsdag den 27. august 2026, kl. 20-23.59.
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Aphuset + apa gbg
28 Aug, kl. 19-23.59

Aphuset + apa gbg

Aphuset och APA GBG är redo att göra totalt kaos på Hängmattan! När Aphuset spelar känns det som en bredsladd i grus. Det doftar skog och smakar brännvin,. och när dammet yr spinner kvicksilverriffen som dödsspjut i natten.
Dato Fredag den 28. august 2026
Sted Musikens Hus
Aphuset och APA GBG är redo att göra totalt kaos på Hängmattan! När Aphuset spelar känns det som en bredsladd i grus. Det doftar skog och smakar brännvin,. och när dammet yr spinner kvicksilverriffen som dödsspjut i natten.
Rock'n'rollens motorer går
på högvarv och publiken förvildas i dans. Det går inte att värja sig mot Aphusets rotmosrock -
man blir en del av rallyt.
Aphusets senaste skiva Ladda mera kol öser fortsatt ur det aldrig sinande karet av rotmosrock.
Den nya skivan är hård och rå, låter som ett hot, bollar och rullar fram. Det låter som AC/DC,
eller Creedence på tjack, och texterna är som ett hopkok av Eddie Meduza och
Nationalteatern.

APA GBG är ett punkband från Göteborg med bensin i blodet och rötterna i scooter-och punkkultur. Tre medlemmar, högt tempo och noll kompromisser. Det handlar om gemenskap, lojalitet och att stå upp för sitt - på scen och utanför.
Musiken är rak, energisk och gjord för svettiga livespelningar där publiken är en del av kaoset.
APA GBG levererar punk utan krusiduller: snabbt, högljutt och ärligt
Fredag den 28. august 2026, kl. 19-23.59.
Entré: 180 kr
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Grimner + Fejd / support: Vittra
4 Sep, kl. 20-23.59

Grimner + Fejd / support: Vittra

Gör er redo för en rejäl metalfest, när inte bara ett, utan TVÅ stora Svenska folkmetalgrupper släpper nya efterlängtade album! GRIMNER kommer tillbaka med helt nya plattan "Stormvingar", som släpps kvällen till ära.
Dato Fredag den 4. september 2026
Sted Musikens Hus
Gör er redo för en rejäl metalfest, när inte bara ett, utan TVÅ stora Svenska folkmetalgrupper släpper nya efterlängtade album! GRIMNER kommer tillbaka med helt nya plattan "Stormvingar", som släpps kvällen till ära.
Det är gruppens ösigaste släpp någonsin, och i vanlig ordning en unik blandning av melodisk dödsmetall, klassisk heavy metal och nordiska folktoner.

FEJD har vid detta tillfälle släppt sitt nya alster "Nifelheim", det första på 10 år efter deras succé "Trolldom". Nu ska detta firas med dunder och brak på Musikens Hus!
Fejd tar med sig tyngden av metal i symbios med det melodiska språket som är nordisk folkmusik.

För att rivstarta denna kväll är det inga mindre än VITTRA som gästar Göteborg för första gången! Denna grupp köttar lika hårt som en söndertrimmad ångvält. Präglad av sin unika stil av nersvärtad melodisk dödsthrash utan spärrar så kommer dom kicka igång hela kalaset!

Det kommer bli ett jävla röj, vi ses där!
Fredag den 4. september 2026, kl. 20-23.59.
Entré: 350 kr
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Abramis Brama + Nightmärr + Molior Superum
5 Sep, kl. 20-23.59

Abramis Brama + Nightmärr + Molior Superum

All you need is last - Klubb at last! ABRAMIS BRAMA. Typ det bästa bandet there is!
Dato Lørdag den 5. september 2026
Sted Musikens Hus
All you need is last - Klubb at last! ABRAMIS BRAMA. Typ det bästa bandet there is!
Abramis Brama har alltid haft en särskild kärlek till Göteborg - och på senare år inte minst till Musikens Hus, med tre tidigare spelningar 2019, 2020 och 2024!
Tung riffrock på svenska har alltid varit bandets melodi, från att debutalbumet "Dansa tokjävelns vals" släpptes 1999 och låten "Mamma talar" började spelas i radions P3 Rock. Skivomslaget gjordes av Per Åhlin (Dunderklumpen, Karl-Bertin Jonsson...) och det Stockholmsbaserade bandet började omedelbart göra sig ett namn, inte minst via återkommande spelningar på Sweden Rock Festival - och trots texter på svenska kom de senare att spela såväl på stonerfestivalen Roadburn i Holland som i tyska klassiska tv-programmet Rockpalast. Rötterna till trädet som Abramis Bramas musik växer på finns i det sena 60-talets Sverige, hos November och Pugh Rogefeldt, såväl som hos de klassiska riffmästarna Black Sabbath, Led Zeppelin, Mountain och Cream, men musiken innehåller också inslag från psykedelia till folk till rena rama hårdrocken.

MOLIOR SUPERUM

Molior Superum, Stenungsunds Vanilla Fudge!
Stoner, rock, boogie, riffrawk. Kärt band har många namn och Molior Superum är just det. Ett kärt band som äntligen gör återbesök på Musikens Hus.
Bandet har hållt rockfanan högt sen 2011, två fullängdare, en singel och en EP har hunnit avverkas och en tredje platta väntas anlända under hösten.
Bandet har precis släppt den första brottarsingeln "Spegeln" från den tidigare nämnda kommande skivan.
Absolut jättetrevligt!

NIGHTMÄRR

Nightmärr är trailblazers inom the New Wave of Equestrian Heavy
Metal med manen i hårdrocken och själen i punken. Sedan 2017 har
bandet dundrat ut på turnéer i Skandinavien och Nordeuropa &
självsläppt två album - senast Fire in the Sky i 2025. Med teman
som frihet, motstånd och att alltid sparka uppåt akompanjerat av
tvillinggitarrer galopperar Nightmärr mot soluppgången!

DJ: Gabriella Lilliehök
Lørdag den 5. september 2026, kl. 20-23.59.
Entré: 275 kr
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Bonafide + The Carburetors | Support: New Crises
11 Sep, kl. 19-23.59

Bonafide + The Carburetors | Support: New Crises

Bonafide. Bonafides resa började 2006 när Pontus Snibb och Micke Nilsson spelade in det självbetitlade debutalbumet. Snibb stod för gitarr, trummor och leadsång, medan Nilsson spelade bas.
Dato Fredag den 11. september 2026
Sted Musikens Hus
Bonafide. Bonafides resa började 2006 när Pontus Snibb och Micke Nilsson spelade in det självbetitlade debutalbumet. Snibb stod för gitarr, trummor och leadsång, medan Nilsson spelade bas.
Kort därefter anslöt sig Mikael Fässberg som ny sologitarrist, och Sticky Bomb presenterades som bandets trummis.

2007 gjorde Bonafide sin livedebut den 19 maj på Silja Rock Cruise i Stockholm. Följande juni meddelade bandet att debutalbumet skulle släppas den 1 oktober. Skivan spelades in i Snibbs hemmastudio och innehöll starka spår som Down, 50 Cent Millionaire och Gambling Blues. Albumet gavs ut via Black Lodge Records och hyllades för sin råa energi och kompromisslösa treackordsrock. Bonafide gav sig snabbt ut på vägarna och agerade förband åt ikoniska akter som Deep Purple och The Quireboys. Den 7 november 2007 släppte bandet sin första musikvideo, Loud Band, och firade detta med spelningar i Malmö och Stockholm.

Det Bonafide som publiken känner till idag bildades den 6 januari 2014, när gitarristen Anders Rosell anslöt sig till bandet. Den nuvarande sättningen, bestående av Pontus Snibb (sång/gitarr), Niklas Matsson (trummor) och Martin Ekelund (bas), har sedan dess släppt tre studioalbum - Denim Devils, Flames och Are You Listening? - samt ett livealbum.

Live at KB (2019) fångade inte bara essensen av Bonafides sound, utan fungerade också som en kraftfull sammanfattning av bandets sex första album. På skivan levererar bandet tidlösa klassiker som Night Time och Peg Legged Pete från det självbetitlade debutalbumet, samtidigt som de sätter sin egen prägel på låtar som Dirt Bound och Fill Your Head With Rock från 2009 års Something's Drippin'. Men det är i liveversionerna av låtar som Bottle of Jack, Hold Down the Fort och Power Down som Snibb, Matsson, Ekelund och Rosell verkligen briljerar.
Framträdandet på Live at KB understryker Bonafides främsta ambition: att leverera hårdrock så som den är tänkt att spelas - med rötterna i elektrisk blues och tidig rhythm and blues.

THE CARBURETORS

The Carburetors är ett femmannaband från Oslo som spelar hård Rock'n'Roll.
Bandet har turnerat flitigt över hela Europa sedan starten och spelat på några av de största festivalerna samt delat scen med legendariska akter som MÖTLEY CRÜE, JUDAS PRIEST, DEEP PURPLE, MOTÖRHEAD och ROSE TATTOO.

The Carburetors firar nu sitt 20-årsjubileum med det nya, enastående studioalbumet Drinking From the Skulls of Our Enemies. Albumet får dig känna dig odödlig, med elva klassiska headbangande hårdrockslåtar som hyllar de legendariska rockpionjärer som inspirerat dem och förändrat deras liv för alltid. Albumet tar dig tillbaka i tiden och får håret att resa sig!

The Carburetors kommer att sätta fart på Musikens Hus i Göteborg.
Detta är Fast Forward Rock'n'Roll!

Support: NEW CRISES

Energiskt sprudlande papparock, effektivt och snyggt framfört av fyra snygga medelålders män med mustascher.
Tidigare medlemmar från: Deadheads, Troublemakers, Acids Trip och Wolves in haze
Fredag den 11. september 2026, kl. 19-23.59.
Entré: 300 kr
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg
Sodakill + Support: Pigman
18 Sep, kl. 19-23.59

Sodakill + Support: Pigman

Sedan första giget 2023 har Sodakill tagit Sverige med storm. Precis som lösgodis finns här något för alla. Testa att säga Rage against the machine, Ramones och Refused så snabbt du kan så får du en öl av bandet.
Dato Fredag den 18. september 2026
Sted Musikens Hus
Sedan första giget 2023 har Sodakill tagit Sverige med storm. Precis som lösgodis finns här något för alla. Testa att säga Rage against the machine, Ramones och Refused så snabbt du kan så får du en öl av bandet.
Med världsrekord i downstrokes, feministiska kampsånger, och gubbiga hårdrockssolon väcker de liv i varje förkolnat rockhjärta och frälser en ny generation. Med spelningar i både Europa, UK, Mexiko och USA i bagaget kommer de äntligen till XXX för att ge allt. Förbered dig på total överkörning.

Support: Pigman
Fredag den 18. september 2026, kl. 19-23.59.
Entré: 195 kr
Musikens Hus, Djurgårdsgatan 13, Göteborg