Pete Rende - piano. Ned Ferm - saxofon. Anders Christensen - bas. Lasse Schjerning - trommer. Den danske trommeslager og komponist Lasse Schjerning (f. 1992) er en markant stemme på den nye nordiske jazzscene.
Bosat på Thurø ved Svendborg har han de seneste år markeret sig både som leder og sideman i en række stærke sammenhænge.
I 2020 udgav han debutalbummet Meets Pedro Martins & Frederico Heliodoro, som modtog stor ros fra anmeldere. Derudover har han turneret og indspillet med en lang række anerkendte navne, herunder Chris Cheek, Aaron Parks, Richard Sears, Anders Christensen, Ned Ferm, Jakob Dinesen, Heine Hansen og Christina von Bülow. Musikken har ført ham til både USA og store dele af Europa.
Med denne nye kvartet samler Schjerning tre af sine stærkeste musikalske inspirationskilder fra den internationale jazzscene. Musikken er komponeret med fokus på de enkelte musikeres individuelle lyd og udtryk, og projektet har været undervejs i flere år, før det nu endelig realiseres.
"Pete, Anders og Ned har altid været blandt mine absolutte favoritmusikere og
komponister. De har i høj grad formet mig både musikalsk og kompositorisk. At
dette projekt nu kan realiseres er en stor drøm, der går i opfyldelse."
Pete Rende (US)
Den amerikanske pianist Pete Rende har siden 1998 været en markant skikkelse på New Yorks jazzscene som både bandleder og sideman. Han har arbejdet med bl.a. Kurt
Rosenwinkel, Chris Cheek, Bill McHenry, Dave Douglas, Aaron Parks og Mark Turner og medvirket på en lang række anmelderroste udgivelser. The New York Times har beskrevet hans spil som havende "a gift for establishing mood and atmosphere". Efter en periode væk fra scenen er han nu tilbage med fornyet intensitet og et stærkt personligt udtryk.
Ned Ferm (US/DK)
Ned Ferm er en internationalt anerkendt multiinstrumentalist, improvisator, komponist og producer. Han er især kendt for sit arbejde som saxofonist på tværs af jazz, roots, rock, pop og improviseret musik. I 2001 flyttede han til København som den første amerikaner optaget på det prestigefyldte Rhythmic Music Conservatory (RMC), hvorfra han har tre grader (B.A., M.A. og solistuddannelsen). Ferm har opnået bred international anerkendelse for sit bidrag til både den amerikanske og europæiske saxofontradition.
Anders Christensen (DK)
Bassisten Anders "AC" Christensen har siden begyndelsen af 1990'erne været en central figur på den danske og internationale jazzscene. Han har spillet med Jakob Bro Trio, Tomasz Stanko Quintet og Jakob Dinesen Trio, og var tidligere fast medlem i Paul Motians ensemble. Derudover har han optrådt med navne som Tom Harrell, Joe Lovano og Lee Konitz.
Projektet samler fire musikere med hver deres stærke kunstneriske stemme i en fælles lyd, hvor interaktion, nærvær og musikalitet er i centrum. Schjerning beskriver selv ensemblet som et mangeårigt drømmesamarbejde, hvor synergi og musikalsk kemi er bærende
elementer
Fredag den 28. maj 2027, kl. 22-00.30.